torsdag 10 september 2015

Gulbrämad dykarbagge

Med ryssja gjord av PET-flaska fångade jag nyligen en del intressanta smådjur och fiskar i Degerhamns hamn. Efter en del sökningar på nätet kommer jag fram till att denna skönhet är en gulbrämad dykarbagge. Den lär vara rovgirig och kan ta fiskar som är större än den själv. Baggen rörde sig som en proffsmodell. Den bytte ställning, stod stilla, bytte ställning, stod stilla, bytte ställning...

Det som förvånar mig är att den i mina källor sägs leva i större insjöar, vilket man inte kan kalla Kalmarsund. Baggen tog ingen som helst skada under den korta tiden i mitt fotoakvarium. Jag släppte den senare där jag fångade den.

Mer att läsa om den finner du här.







1 kommentar:

  1. Hej Jojje, jag skulle vilja använda en av dina bilder och ge dig credits för det. Du kan väl kontakta mig.

    SvaraRadera